Eurocomp verticaal

De eurocomp VMS valt op.

Dat zien je meteen al aan de buitenkant, want door de taps toelopende bak lijkt het alsof we met een horizontaal mengende wagen hebben te doen. Schijn bedriegt.Er zitten 2 verticale vijzels in de 16t/m18 cm3 wagen.en 3 in de 22t/m25 cm3 en 4 in de 30t/m35 cm3 Ook de vijzels wijken af van de gangbare vijzels. Ze lopen namelijk niet taps toe, maar blijven recht. Ook is de diameter kleiner in vergelijking met anderen wagens en ze hebben meer windingen. De drie vijzels in deze wagen hebben een diameter van 150 cm en drie windingen. De hoogte is ongeveer 130 cm. Door de vorm van de bak en de vijzels is het mengproces heel anders dan bij andere verticale mengwagens.

 

De vijzels geven het voer gemakkelijk aan elkaar door dankzij de kleine diameter. Hierdoor ontstaat een horizontale voerstroom. Dit heeft meerdere voordelen: De wagen kookt minder snel over, dus een grotere effectief te benutten inhoud. Daarnaast vraagt de wagen minder vermogen, want het voer drukt minder sterk samen op de onderkant van de vijzels. Dit vermindert overigens ook de slijtage aan de lagers en aandrijflijn. Verder kan de wagen ook kleine porties goed verwerken. De wagen lijkt zowel wat het mengproces betreft als qua uiterlijk sterk op een wagen met horizontale vijzels.

 

Een van de voordelen van verticaal mengen is de mogelijkheid om op elke willekeurige plaats van de bak een losopening te kunnen maken. De openingen kunnen met een afvoerband of werprad gelevert worden.Deze brengt het voer ver genoeg van de wagen, om er niet overheen te hoeven rijden bij het lossen. Omdat de losopening vrij hoog zit kan de inhoud ook op een beperkte afstand gelost worden. Door via de voorste en de achterste opening tegelijk te lossen, worden twee ruggen voer voor het voerhek gebracht. De tweede rug ligt net buiten het bereik van de koeien en door de rug aan te schuiven hebben de koeien weer een verse rug voer voor de bek. De afstand die de werprol het voer van de wagen werpt, wordt begrensd door een handig instelbaar rek. wij hebben er voor gekozen de losrollen af te draaien. Deze blijven hierdoor beter in balans, dan gelaste rollen. Ook wanneer die uitgebalanceerd zijn. Een rol vraagt minder onderhoud dan een ketting of band. De achterste losopeningen kunnen voorzien zijn van glijgoten, die hydraulisch opgeklapt kunnen worden. Het voer komt als een mooi rul product voor de koeien.

 

Elke vijzel heeft zeven messen. De messen staan ver achterover, zodat het snijden minder moeite kost en de messen langer scherp blijven. Dunne RVS strips aan de binnenkant van de bak dienen als “tegenmes”.

 

De wagen heeft een programmeerbare LC weeginrichting, met vier RVS weegcellen. Het optionele display in de cabine van de verreiker vergroot het werkgemak.

De wagen heeft geen eigen hydraulisch systeem. De loskleppen, de losrollen en de hydraulische steunpoot zitten op de trekkerhydrauliek. De functies kunnen elektrisch bediend worden

De aandrijflijn is zwaar uitgevoerd. Voor de haakse overbrenging gebruikt Eurocomp ruim bemeten Comer kasten. Deze zijn speciaal voor voermengwagens ontwikkeld. Ze hebben speciale assen, die zorgen dat ook de bovenste lagers olie krijgen. De haakse overbrengingen zijn dubbel gelagerd, zodat ze allemaal een doorlopende as hebben. Eurocomp kan zo steeds dezelfde kasten gebruiken. De planetaire eindvertraging zit in een bus, die onder tegen de bodemplaat is gelast. Het planetair zit zo hoog mogelijk, voor minder slijtage. In de aandrijflijn zit een mechanische schakelkast, waarmee de vijzels op twee toerentallen kunnen worden geschakeld. Het lage toerental levert 18, het hoge 28 omwentelingen van de vijzel per minuut bij 540 toeren op de aftakas.

 

De hele wagen is zwaar gebouwd. De bodemplaat is 20 mm dik. Ten opzichte van andere wagens niet overdreven dik, maar omdat de bodem van de wagen veel smaller is dan bij andere wagens, is het toch fors. Dat geldt ook voor de anderhalve centimeter dikke vijzels. Andere merken gebruiken dezelfde dikte, maar dan op een vijzel van twee meter diameter. Eurocomp gebruikt deze dikte bij anderhalve meter diameter. De voor- en achterwand zijn acht mm dik, de zijwanden, waar veel minder kracht op komt, zijn zes mm dik. Ook dissel en as zijn fors bemeten. De machine heeft met al dat ijzer een eigen gewicht van ongeveer acht ton. Dat is fors.

 

Onderhoud zit er niet veel aan de wagen. Er zitten alleen vetnippels op de hevels van de loskleppen. en de aftakas moet gesmeerd worden.

Details

Vehicle Voermengwagen
Price 0
Kilometers n/a
Body

Specifications

Make Eurocomp
Vehicle Voermengwagen