AFT

Verticaal mengen op hoog niveau

 

AFT zelfrijdende verticaalmenger in Nederland. Die combineert bekende techniek met doordachte details.

 

Met de AFT Prestige kun je op hoog niveau ruwvoer mengen. De cabine kan namelijk bijna 2 meter omhoog schuiven. Maar ook de afwerking en de technische details zijn van een hoog niveau. Dat hangt ook af van de opties die worden gekozen. In optie is er onder andere de keuze voor een geveerde vooras, een extra robuuste hydraulische aandrijving van de mengvijzel, een rij-aandrijving met tussenas en trillingsdemper in plaats van rechtstreekse aandrijving, RVS plaatmateriaal onder en aan de zijkant langs de transportbanden, een verdeelrotor boven de doseerband of een tweezijdige aandrijving van de doseerband.

 

Bekende techniek

AFT is van Italiaanse afkomst en heeft net als andere merken veel componenten die toeleveranciers aan meerdere spelers in de markt leveren. De basis van de AFT verticaalmenger is de techniek zoals AGM die ook zo’n 10 jaar geleden al toepaste. AFT is als merk in 2003 ontstaan toen de Italiaan Tiziano Faccia die in 1980 onder de naam AGM zijn eerste verticaalmengers op de markt bracht maar in 1997 in financiële problemen kwam de strijdbijl weer opgroef en zich weer op persoonlijke titel in de voermengwagens stortte.

De motor is van Mercedes, de hydrauliek van Sauer Danfoss, de achteras is Carraro en aandrijving van de mengvijzel gebeurt zonder planetaire vertraging met een Poclain motor. Net als bij de meeste andere merken is de wanddikte van de bak 8 millimeter. De montage van een extra cilinder aan de bak bij de eerste gebruiker bewees dat AFT daar goed materiaal voor gebruikt. Om er een gat in te boren valt niet mee.

 

Hoog en droog

In de cabine zit je letterlijk hoog en droog. Het hydraulisch heffen van de cabine is bedoeld om bij hoge kuilen beter zicht op de frees te houden en het blijkt ook een handige truc om geen last te hebben van tegenlicht van de zon. Bovendien is door het heffen ook de hydrauliek die zich onder de cabine bevindt goed toegankelijk. Ook wat ongewoon is de instap aan de voorzijde. Dat is zo gekozen om ook makkelijk in- en uit te stappen als de machine strak langs de kant van een silo staat. Om die reden is de machine naar voren toe ook iets taps toelopend gemaakt. Instappen gaat makkelijk. De trap is voldoende breed en prettig gevormd. De deur laat zich makkelijk openen en er is genoeg ruimte om langs het stuur en dashboard te passeren. Vanuit de cabine is er goed zicht op het werk. In de royale spiegels is ook aan beide zijden de machine goed te overzien. Met de cabine omhoog kan de chauffeur ook in de bak kijken, maar de optionele camera om tijdens het werk in de bak en ook achter de machine te kunnen kijken is echt wel een aanrader.

 

Snel werken

Hooi, gras, mais, bierbostel, mineralen en krachtvoer gingen in het mengsel toen Boerderij de machine aan het werk zag. In 15 tot 20 minuten tijd is de wagen geladen en is ook vrijwel tegelijkertijd het mengsel klaar om te voeren. Dat is welliswaar met kort materiaal dat de dubbele frees vlot naar binnen werkt. In lang materiaal zal er allicht wat meer tijd nodig zijn om te vullen maar omdat de frees het materiaal al kort maakt is er weinig extra tijd nodig om te mengen. Om mineralen goed en makkelijk te mengen is een aparte trechter met een doseervijzel gemonteerd. Voor de kuil ruimt de frees alles netjes op waardoor het niet nodig is om met de hand nog bij te werken. De 130 kW (177 pk) motor kan de machine goed de baas, maar de warme lucht uit de vier oliekoelers op de zijkant van de machine verraden dat er onder het plaatwerk echt gewerkt wordt.

Behalve dat de machine goed doordacht in elkaar zit oogt die ook netjes, modern en degelijk. De vier ronde koplampjes in de afgeronde neus kijken vriendelijk voor zich uit, maar ook de motorkappen bijvoorbeeld zijn van 3 millimeter metalen plaat en beslist robuust. Niks geen gerammel of getril en geen PVC of fiberglas plaatmateriaal waarvan het ook maar afwachten is hoe snel het veroudert. De levensduur op termijn zal de tijd moeten bewijzen maar vooralsnog ziet dat er hoopvol uit.

 

Technische gegevens

AFT Prestige verticaalmenger

Leverbaar met 12, 14, 17 of 20 kuub inhoud. Motor, Mercedes 4Ti, vermogen 130 kW (177 pk) bij 2400 toeren. Totale lengte 7,80 m. totale breedte 2.90 m. totale hoogte 3.45 m. leeg gewicht 13.200 kg. Banden voor 300R15 banden achter 245/70R19,5 maximale hoogte van de frees 5,75 m, breedte van de frees 1,90 m, hoogte doseerband 62 cm. Standaard met reingingsrol in de transportband, hydraulisch hefbare cabine, airconditioning. Opties o.a. robuustere hydrauliek, verdeeltrommel, camera’s, centrale smering, magneet op de uitloop. Prijs vanaf 160.000 Euro standaard uitgevoerd tot ruwweg 200.000 Euro voorzien van alle opties. www.verticalmixer.com

Details

Price 0
Kilometers n/a
Body

Specifications

Make AFT